Thursday, September 30, 2010

Majlis Konvokesyen terdapat dalam senarai fungsi JPMK?

Tanggal 10 Oktober 2010 mahasiswa dan mahasiswi Universiti Al-Azhar yang telah menamatkan pengajian di peringkat ijazahnya bakal diraikan oleh Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK). Kesemua mereka aan diraikan dalam satu majlis yang dinamakan Majlis Konvokesyen Graduan Malaysia Universiti Al-AzharMesir 2010.

Kita semua sedia maklum bahawa program seperti ini sebenarnya bukanlah menjadi tanggungjawab utama dalam melaksanakannya sebagai sebuah jabatan penuntut Malaysia yang diwujudkan di luar negara. Bahkan tanggungjawab yang sedia ada pun masih lagi dipersoalkan, terutama yang berkait dengan kelembapan jabatan tersebut terhadap pengesahan kemasukan pelajar-pelajar cawangan Shoubra untuk mengikuti sesi pengkuliahan mereka seterusnya untuk melayakkan mereka menghadapi peperiksaan. Adakah isu tersebut bakal berlaku lagi pada sesi ini?

Berikut disenaraikan fungsi jabatan ini :

1. Mengurus hal akademik pelajar Malaysia di Mesir dan Maghribi.

2. Mengurus pengesahan pengajian pelajar Malaysia di Mesir.

3. Menjalin hubungan baik dan bekerjasama dengan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) serta agensi-agensi lain yang bernaung di bawah KBMK.

4. Menjalin hubungan baik dengan Kementerian Pengajian Tinggi, university dan pihak-pihak berkuasa tempatan Mesir.

5. Mengurus hal ehwal kebajikan pelajar di Mesir dan Maghribi.

6. Mengurus pentadbiran dan kewangan jabatan.

7. Merancang dan melaksanakan program pembangunan syakhsiah pelajar Malaysia di Mesir dan Maghribi.

8. Mengawasi dan memantau aktiviti persatuan pelajar Malaysia dan Maghribi.

9. Mengurus program sambutan hari kebesaran Islam dan Negara Malaysia.

10. Mengurus dan merai lawatan tetamu rasmi.

Jika dilihat dari sudut penyenaraian fungsi jabatan ini, tidak ada satupun yang menyentuh tentang melaksanakan majlis konvokesyen. CBR berpandangan mungkin majlis konvo ini termasuk dalam item yang ke 7 dalam senarai fungsi iaitu “Merancang dan melaksanakan program pembangunan syakhsiah pelajar Malaysia di Mesir dan Maghribi”.

Jika majlis konvo ini termasuk dalam agenda yang dirancang dalam item ke 7, maka CBR merasakan ini sahajalah program yang diatur selama kewujudan JPMK di bumi Mesir ini berkait dengan item ke 7. Sepatutnya item ke 7 itu diperbanyakkan lagi tindakan dan aktivitinya selain dari mengadakan majlis konvo.

Contoh tindakan atau aktiviti yang CBR boleh cadangkan kepada JPMK adalah bekerjasama dengan HISBAH PMRAM dalam melaksanakan tugas-tugas amar ma’ruf nahi mungkar. Itupun kalau JPMK tidak berbulu dan tidak takut jika mahu bersama PMRAM. Jika JPMK tidak mahu melibatkan PMRAM, CBR mencadangkan agar JPMK menubuhkan satu unit gerakan khas bagi mencegah masalah mungkar yang berlaku di kalangan pelajar-pelajar Malaysia di Mesir ini. Untuk makluman JPMK masalah syakhsiah yang berlaku di kalangan pelajar-pelajar kita pada hari ini bukan setakat berdating bahkan berzina pun sudah ada. CBR tidak menyentuh lagi tentang masalah akidah, yang dah nak murtad pun ada. Tapi bila PMRAM mengadukan masalah ini kepada JPMK dan sedia untuk bekerjasama, JPMK menyepi seribu bahasa. Sehingga sekarang Pihak HISBAH PMRAM menuntut JPMK untuk membuat kad khas bagi mengesahkan pasangan yang sudah berkahwin masih tidak dihiraukan.

Sepatutnya dengan bidang kuasa yang lebih besar daripada PMRAM, JPMK boleh menyenaraikan antara tindakan-tindakan dan amaran yang boleh dikuatkuasakan terhadap pelaku-pelaku masalah social pelajar Malaysia di sini. CBR yakin dan percaya masalah social ini mampu untuk dikurangkan dan dibanteras. JPMK juga sebenarnya boleh melaksanakan program-program dakwah dan penerangan terhadap penuntut-penuntut Malaysia di Mesir ini. Tidak kiralah samada terhadap pelajar agama mahupun pelajar-pelajar perubatan. Ini bagi memastikan mereka diingatkan supaya berakhlak baik serta mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan samada oleh Islam sendiri, Kerajaan Malaysia mahupun pihak-pihak berkuasa tempatan Mesir. Tindakan ini juga bagi menjamin hubungan dan nama baik Malaysia Mesir.

Namun apa yang mengecewakan CBR, JPMK hanya sibuk untuk menyekat aktiviti-aktiviti persatuan pelajar khususnya PMRAM. Sebagaimana isu yang telah berlaku pada tahun sebelum ini berikutan sekatan JPMK terhadap pelajar-pelajar agama untuk mengikuti Majlis Sima’u Al-Ahadith yang dianjurkan oleh PMRAM bersama para masyaikhul azhari.

Sebenarnya banyak masalah-masalah salah laku beberapa orang kakitangan JPMK yang telah dimaklumkan orang ramai kepada CBR. Mungkin apa yang boleh ditambah oleh CBR terhadap fungsi JPMK ini berdasarkan dari pemerhatian dan suasana yang berlaku adalah :

“Beberapa orang dari kakitangan Pejabat JPMK mestilah menjadi Duta Umno di Mesir dan Maghribi”.

Sekian makluman dari CBR untuk semua. Tunggu artikel terbaru dari CBR, Lengkuas, Tokmiah, Muslimah Today, Al-Banna dan ramai lagi untuk tatapan anda.

No comments:

Post a Comment