Friday, July 15, 2011

Kenapa hanya Mohd Firdaus Madzlan kenapa tidak Mohd Faizal Sabhon?

Pada hari khamis baru-baru ini, kita dikejutkan dengan satu berita seorang mahasiswa telah diberhentikan serta merta dari meneruskan pengajiannya di salah sebuah institut pendidikan Al-Azhar As-Syarif. Mahasiswa yang dimaksudkan ialah Saudara Mohd Firdaus Bin Madzlan berasal dari Negeri Selangor yang kini sepatutnya sudah melalui fasa terakhir bagi menyempurnakan pengajiannya di Institut Pengajian Darul Ifta' kaerah Mesir.Beliau sebelum ini telahpun memperoleh Sarjana Muda (B.A) dalam bidang pengajian Syariah Islamiah di Universiti Al-Azhar Kaherah.

Difahamkan bahawa beliau telah menjadi mangsa perbuatan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah yang telah meminta supaya pihak Al-Azhar memberhentikan serta merta program pengajiannya di institut pengajian tersebut.Beliau bagaimanapun tidak dimaklumkan secara rasmi oleh pihak JPM mahupun kedutaan terhadap perkara tersebut, melainkan setelah ia dimaklumi oleh pensyarahnya sendiri menerusi panggilan telefon selepas waktu maghrib pada hari yang sama.

Bagi mendapatkan penjelasan terhadap tindakan tersebut ke atasnya,beliau cuba menghubungi Dato' Duta dan pihak JPM yang terlibat namun sehingga ke hari ini hasilnya gagal.Gerak hati beliau jelas merujuk kepada tindakan ini ekoran inisiatif beliau sebagai Presiden Gerakan SUARA Rakyat (SUARA) yang telah menganjurkan beberapa aktiviti di Mesir yang menyokong tindakan Gabungan Pilihanraya yang Bersih dan Adil (BERSIH) pada 9 Julai baru-baru ini.

Kejayaan beliau yang mampu menghimpunkan sebanyak 1300 mahasiswa Malaysia di seluruh Mesir yang menyokong BERSIH 2.0 pada 9 Julai telah mendesak pihak tersebut berbuat tindakan sedemikian setelah diberi peringatan sebelum menjelang hari tersebut.Tindakan Dato' Duta yang dilihat tidak profesional terhadap tindakannya amatlah dikesali.Beliau pernah mempersoal kepada Dato' Duta di atas alasan dan peruntukan apa yang menjadikan perbuatannya dalam menganjur aktiviti sedemikian itu sebagai satu kesalahan. Namun alasan kebudak-budakkan Dato' Duta adalah ia adalah isu politik kerana cubaan menjatuh dan menggugat kerajaan Malaysia. Lebih dikesali terhadap kredibiliti Dato' Duta sebagai wakil rasmi negara ia menghemburkan alasan yang berbaur perkauman.

Apabila menyebut isu keterlibatan mahasiswa luar negara terhadap politik ia menjadi isu hangat yang sering menjadi keutamaan dalam urusan JPM di seluruh dunia terutama di Timur Tengah.Sedangkan pada masa yang sama mereka seolah-olah menutup mata terhadap apa sahaja aktiviti dan tindakan mahasiswa-mahsiswa yang pro kepada UMNO di luar negara. Di Mesir satu-satunya kelab politik yang telah ditubuhkan secara terang-terangan iaitu Kelab UMNO Mesir. Apatah lagi sebilangan kecil pendokong-pendokong kelab tersebut masih menuntut di Mesir.

Siapa yang tidak mengenali susuk tubuh yang bernama Mohd Faizal Bin Sabhon berasal dari negeri Johor kini turut melanjutkan pelajarannya di American Open University (lanjutan B.A). Beliau antara yang dilihat sebagai orang kuat kepada UMNO dan satu-satunya manusia yang cukup sayang kepada kerajaan Barisan Nasional di Mesir sehinggakan beliau juga pernah menjadi Pengerusi kelab Penyokong Islam Hadhari. Namun sehingga kini beliau masih tidak menerima apa-apa tindakan dari pihak Kedutaan mahupun JPM. Beliau juga banyak mengambil bahagian serta menjayakan aktiviti-aktiviti UMNO di Mesir

Melewati isu saudara Mohd Firdaus Bin Madzlan penulis terkesima dengan perilaku saudara Mohd Faizal Bin Sabhon beberapa hari ini,yang dilihat mengambil tindakan berdiam diri menerusi laman sosialnya (FB) mahupun laman blog beliau. Apakah beliau takut atau memang beliau di bela oleh UMNO, Pihak Kedutaan dan JPM walaupun pada hakikatnya beliau juga agak tidak digemari oleh para pegawai pihak terbabit.




No comments:

Post a Comment