Thursday, April 21, 2011

Potensi kepimpinan menerusi keputusan piliharaya.

Berlalunya pilihan raya Negeri Sarawak dengan menatijahkan beberapa perubahan yang mencorak susana sebenar politik di negeri tersebut. DAP mencatat keputusan yang paling memberangsangkan, ini kerana ia memiliki jumlah kerusi tertinggi di kalangan parti komponen Pakatan Rakyat yang bertanding. Nasib belum menyebelahi PAS kerana masih gagal memperolehi sebarang kerusi dilima kawasan yang dipertandingkan, walaupun kelihatan sambutan rakyat terhadap PAS di Sarawak adalah positif.

Sudah menjadi lumrah bagi PAS sepanjang perjuangannya ditimpa kekalahan. Bahkan PAS pernah menghadapi saat-saat getir di sepanjang hidup penulis ketika PRU 11 pada tahun 2004. Namun ia bukan menjadi sebab kepada PAS untuk berputus asa seterusnya menarik diri dalam lapangan siyasah ini. Disebabkan PAS sebagai sebuah gerakan dakwah yang bersifat menyeluruh meliputi usaha memulihkan sistem politik negara ke arah politik Islam, maka kewajipan itu sehingga hari kiamat.

Kekalahan PAS di beberapa pilihanraya kecil baru-baru ini termasuklah di Tenang, Merlimau dan di Kerdau bukanlah menjadi asas kepada sebab perlu menjatuhkan kepimpinan pusat yang sedia ada. Walaupun pada realitinya kita bakal berhadapan dengan susana pemilihan anggota pusat pada bulan Jun ini. Penulis agak terkilan dengan kenyataan penganalisis politik Aziz Bari yang menganggap Dato Seri Presiden sebagai liabiliti kepada PAS dan PR malahan turut mengaitkan Dato Seri Presiden sebagai punca kekalahan PAS di Sarawak. Penulis rasa bersyukur kerana kenyataan ini dibidas segera oleh Tuan Guru Mursyidul AM PAS.

Aziz Bari dalam kenyataannya seolah-olah ingin menyarankan supaya Dato Seri Presiden berundur diri dalam pemilihan anggota pusat akan datang kerana menjadi penyebab kepada kekalahan PAS dalam beberapa PRK yang lalu termasuk pilihanraya Negeri Sarawak. Satu ucapan yang cukup ringkas dan tepat dari Tuan Guru Mursyidul Am bagi membidas kenyataan penganalisi tersebut dengan menyatakan : "Menukar pemimpin itu hanyalah apabila pemimpin itu melanggar syariat Allah.

Penulis tertanya kenapa Aziz Bari terlalu gemar mengkritik dengan niat untuk menjatuhkan kepimpinan PAS yang sedia ada terutamanya terhadap Presiden? Penulis ingin bertanya kepada Aziz Bari, sepanjang di bawah kepimpinan Dato' seri Presiden ketika bermula dari tahun 2004 di mana PAS mengalami kekalahan teruk sehinggalah kepada sessi ini, berapa ramaikah wakil rakyat PAS yang telah berpaling tadah? Barapa ramaikah wakil rakyat PAS yang mengkhianati negeri sehingga menyebabkan negeri PR jatuh dan hampir goyah ke tangan Barisan Nasional?

Penulis bukanlah tidak bersetuju dengan keterbukaan PAS untuk memilih siapakah calon yang paling layak untuk memimpin Parti. Namun apa yang penulis ingin tekankan di sini janganlah disebabkan beberapa sudut kecil itu menjadi alasan kukuh kepada perlunya menjatuhkan kepimpinan yang sedia ada. Sebagaimana yang di ulas oleh Doktor Wahbah az-Zuhaili dalam tafsirannya berhubung dengan personaliti Tholut yang memimpin kaumnya dalam menentang tentera Jalut, belaiu menyatakan : " Kelayakan memimpin itu hanyalah dengan memiliki kesempurnaan atau kecukupan pada Ilmu (agama), kemahiran (pengalaman), berkeperibadian tinggi serta memiliki kemahuan yang jitu.

Penulis mengingatkan kepada semua ahli supaya berhati-hati dalam membuat pilihan terhadap siapakah pemimpin kamu. Jika kamu tersalah memilih pemimpin apatah lagi pemimpin yang dipilih itu memiliki agenda peribadi maka tunggulah balasan dan azab Allah terhadap kamu. Ini kerana hubungan pemimpin dengan rakyat mahupun rakyat dengan pemimpin di sana ada perhitungan dosa dan pahala.

Aziz Bari hanya seorang penganalisis politik tetapi dia bukan sebagai aktivis Islam yang berkecimpung dalam urusan gerak kerja dakwah. maka dia tidak memahami apakah konsep dakwah serta pendakwah dalam kehidupan berdakwah dan berpolitik.

No comments:

Post a Comment