Wednesday, April 20, 2011

Muktamar : HARAKAH jangan jadi batu api

Muktamar tahunan PAS sudah semakin hampir. PAS dikebanyakan semua peringkat sudahpun menyelesaikan mesyuarat agung tahunan mereka. Bertepatan pada tahun ini sesi pemilihan AJK PAS Pusat yang baru sudah tentu bagi setiap peringkat kawasan mereka telah memiliki percaturan tersendiri. Percaturan ini sangat penting, bagi memastikan siapakah yang layak untuk menduduki kerusi AJK PAS Pusat untuk sessi 2011 sehingga 2013.

Penulis yakin dan percaya kesemua peringkat memiliki kebijaksanaan dalam memilih siapakah mereka yang layak dicalonkan untuk mewakili mereka di peringkat kepimpinan pusat. Memiliki ilmu, berkeperibadian tinggi meliputi akhlak berjemaah, pengalaman yang luas, konsisten dan fokus dengan gerak kerja, sikap dengar dan taat, menaruh kepercayaan yang tinggi terhadap kepimpinan tanpa berbelah bagi dan tidak memiliki agenda peribadi tersendiri itulah antara keutamaan yang mungkin dibuat oleh setiap peringkat kawasan untuk menyaring calon-calon yang benar-benar layak.

Walaupun PAS bersifat terbuka terhadap ahli dalam memilih kepimpinan mereka, namun begitu, penulis mengingatkan supaya pemilihan tersebut berjalan dengan suasana yang harmoni dan janganlah sampai wujudnya susana lobi-melobi dan memburuk-burukkan pimpinan yang lain. Kita adalah Jemaah Islam bukannya jemaah thogut yang menjadikan dunia serta agenda peribadi sebagai cita-cita hidup. Sifat menghargai serta menghormati kepimpinan yang sedia ada perlu diambil kira bukannya dijadikan sebab untuk diserlahkan keaiban mereka di khalayak ramai. Mereka dipilih atas kehendak ahli bukannya di atas kehendak peribadi mereka. Sebagai sebuah gerakan Islam kita memiliki medan yang terbaik untuk memuhasabah kepimpinan kita.

Tidak ingatkan kita terhadap pesanan Timbalan Mursyidul AM ketika mana menggulung perbahasan dalam sidang muktamar yang lalu. Beliau mengingatkan kepada seluruh kepimpinan PAS bahawasanya musuh ada di mana-mana. Beliau memetik dari Surah At-Taghobun ayat ke 14. Berwaspadalah kita sebagai ahli gerakan islam, kalaulah isteri dan anak itupun boleh menjadi musuh kita apatah lagi dalam persahabatan. janganlah kita menjadi duri dalam daging yang akan merosakkan ketulinan,ketelusan dan keharmonian PAS sebagai sebuah gerakan Islam.

Isu melaga-lagakan golongan ulama dan profesional ini diharap tidak akan berlaku. Penulis merasakan tidak timbul isu siapa yang lebih banyak berjasa atau siapa yang lebih banyak menaikkan keunggulan PAS dalam arena politik Malaysia. Ini kerana yang hanya layak menilai adalah Allah S.W.T, tugas kita adalah bekerja bersungguh-sungguh serta berganding bahu dalam menaikkan martabat Islam seterusnya memacu agenda perjuangan menerusi dasar parti. Kewujudan ulama dan golongan profesional dalam parti PAS bukanlah menjadi sebab kepada kemunduran PAS malahan ia menjadi pendominasi di atas keselarasan gerak kerja serta peranan bagi setiap saluran.

Penulis juga mengingatkan kepada Harakah yang menjadi lidah rasmi PAS supaya tidak terikut dengan gelagat akhbar thoghut yang lain. Harakah diingatkan supaya tidak menimbulkan atau sengaja mengulas isu-isu seperti ini supaya ia tidak mengganggu gugat perpaduan ahli parti.

No comments:

Post a Comment